Be_on the screen and Be Yourself!
Vážené účastnice a účastníci přehlídky Be_on the Screen,
vážené učitelky a učitelé,
dovolte, abychom Vás pozvali na slavnostní předávání ocenění, jež se uskuteční 14. června 2024 od 16 hodin v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Celodenní program přehlídky nabízí také otevřený ateliér pro děti a teenagery; pro dospělé a dospívající účastníky jsou připraveny rovněž workshopy, na něž srdečně zveme všechny zájemce z řad učitelů a učitelek. Všechny akce jsou pro Vás zdarma a jejich podrobný rozvrh najdete níže. Z kapacitních důvodů Vás prosíme o laskavé potvrzení Vaší účasti na slavnostním vyhlášení cen.
Těší se na Vás tým Be_on the Screen
Be_on the Screen 2024_program 14. 6. 2024
Daniel Echeverri Giraldo, Ph. D, MFA
Think beyond the box – Design thinking workshop
Workshop, který vám umožní rozvinout kreativní proces pomocí metody karet, které využívají principů blokového programování a designového myšlení. Metodu vyvinul grafický designér a pedagog Daniel Echeverri Giraldo, (Fakulta informatiky MU Brno). Věnuje se také interaktivnímu storytellingu a jeho projekt „Letters to José“ spojil možnosti autorské knihy a vyprávění příběhu pomocí papírových loutek využívajících Arduino. Workshop je určen výtvarným pedagogům, grafickým designérům a studentům/kám od 12 let, je veden v anglickém jazyce s přítomností překladatele do češtiny.
11–13 hod. | 3. patro, ateliér grafického designu
Prosíme registrujte se dopředu zde: https://forms.gle/w5m91WBX3FF793i9A
Mgr. Sára Lipnerová
Základy tvorby dětských videoher ve výtvarné výchově
Workshop je určen výtvarným pedagogům a zaměřen na tvorbu jednoduchých videoher s výtvarným potenciálem, které mohou využít ve své výuce. Metodická část se bude věnovat existujícím videohrám s uměleckým přesahem; mezioborovosti výtvarné výchovy a informatiky; provázanosti výtvarné složky s tvorbou videoher; úvodu do základů blokového programování, s kterým současné děti přicházejí do kontaktu na základních školách; ukázkám různých aplikací pro tvorbu videoher vhodných do výuky a nejrůznějším tipům.
V praktické části bude účastníkům workshopu představen nástroj Scratch, ve kterém si mimo jiné vyzkouší audiovizuálně upravit existující hru. Workshop povede doktorandka z KVV PdF UP Sára Lipnerová, která se věnuje propojování výtvarné výchovy a informatiky, a zároveň je lektorkou ve volnočasových aktivitách. Hru si lze odnést na vlastní flashce.
13–15 hod. | 3. patro, ateliér grafického designu
Prosíme registrujte se dopředu zde: https://forms.gle/TtCgRRLfX5rTbfvK7
Doprovodný program denní (11–21 hod.)
Open studio – Animace, tvorba videoartu a další kreativní aktivity
11–15 hod. | 1. patro, ateliér kresby; ateliér můžete využít již od 10 hodin.
Game art – herní koutek
Game art je středoškolský obor s maturitou zaměřený na tvorbu deskových a digitálních her. Můžete si zahrát hry z produkce studentů/tek již 3 ročníků tohoto nově vzniklého a dynamicky se rozvíjejícího ateliéru. www.gameart.cz
1. patro, chodba
Kenka Puppet Game
Loutková hra pro dva, Mortal Combat ve dřevě.
Dva hráči s figurkami v ní ručním ovládáním bojují jako ve videohře.
Insta: kenka_puppetgame
1. patro, chodba
16 hod. | Kaple: Vyhlášení vítězů a předání cen
Doprovodný program večer (17–21 hod.)
17.00 hod. – Atrium: Tomáš Vtípil
18.00 hod. – Atrium: Specina performance
19.00 hod. – Atrium: LOTUS DJ’s
Tomáš Vtípil
Tomáš výrobce je Vtípil hluku. Hudební skladatel, multiinstrumentalista (především houslista), performer, zpěvák, člen několika hudebních uskupení (DG 307, Urband, spolupracuje s Muchou a Monikou Načevou), autor filmové a scénické hudby (film Pouta, balet Gustav Klimt, Lidi krve Miroslava Bambuška. Pustina ve Studiu Hrdinů). Pohybuje se v oblasti elektroakustické hudby a improvizace, pracuje s jevem chybovosti a s glitchovou hudbou, ale je také uznávaný autor tzv. soudobé vážné hudby. www.vtipil.cz
Specina performance Performance studentek 1. ročníku KVV ve vlastní instalaci na téma sociálních sítí
Insta: umelecka_specina
LOT(of)US Volné sdružení hudebníků, DJ’s, videotvůrců, performerů a divadelníků z Brna, kteří svoje eventy pojímají jako intermediální transformaci.
Insta: lotof.us
Digitální technologie spolu s internetem zasáhly snad do všech oblastí našeho života a výrazně ovlivnily také umění a výtvarnou výchovu, stejně jako umělecký provoz a vnímání (audio)vizuálních komunikátů.
Digitální technologie se staly předmětem oprávněného zájmu umělců, teoretiků a výtvarných pedagogů, ať již nad nimi uvažujeme jako o nástrojích, nebo spíše jako o infrastruktuře a faktoru měnícím chování lidí a celé kulturní a společenské podhoubí. Učitelé výtvarné výchovy si v této souvislosti kladou množství naléhavých otázek.
Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Českou sekcí INSEA a zahraničními partnery zve všechny zájemce k účasti na mezinárodním projektu.
Dovolujeme si pozvat všechny zájemce z řad mladých tvůrců, stejně jako učitele a učitelky výtvarné výchovy všech stupňů a typů škol a mimoškolních zařízení či edukátory a edukátorky galerií a muzeí, příp. zájmových a kulturních zařízení k účasti na mezinárodní přehlídce digitální tvorby mladých.
Přehlídka určená dětem a mládeži do 26 let tematizuje výtvarnou tvorbu vzniklou s využitím digitálních technologií. Kromě jiného si klade za cíl přispět k reflexi posunů ve výtvarné tvorbě a výchově, k nimž dochází vlivem digitálních technologií – ať již na rovině využívaných nástrojů a tvůrčích postupů, nebo na rovině recepce a prezentace.
Svá díla nebo tvůrčí projekty mohou do přehlídky přihlásit buď jednotlivci (tvůrci samotní nebo jejich zástupci), nebo celé tvůrčí kolektivy, jako jsou školní třídy či zájmové skupiny. Lze přihlásit dílčí výstupy, ale i celé projekty většího počtu autorů.
Přijímána budou pouze díla digitální povahy, tedy výtvarná díla či projekty, k jejichž tvorbě byly v nějaké míře použity počítače či mobilní zařízení a v jejichž pozadí stojí binární kód. Díla nezasílejte v hmotné podobě, přijímána a prezentována budou výhradně digitální data, a to ve všech běžných formátech.
Do přehlídky tak můžete zasílat např. digitální grafiku, fotografie, videa, gify, klipy, zvukové stopy, animace, filmy, webové stránky, produkty virtuální nebo rozšířené reality, softwarové produkty, hry, aplikace, dokumentace 3D tisku apod.
Za digitální dílo nebudeme v rámci přehlídky považovat pouhou sekundárně vzniklou dokumentaci nějaké akce nebo klasické tvorby – byť jde rovněž o digitální produkty (fotografie, videa).
Podstatné je, že digitální dílo odráží autorský tvůrčí záměr (tedy není pouhou dokumentací nedigitálního díla) a v libovolné fázi tvorby je v něm využit nějaký softwarový nástroj.
Přijímána budou přirozeně díla intermediální, stejně jako díla vzniklá remixem a apropriačními postupy, podstatné je, že s digitálním nástrojem v nějaké míře pracoval sám tvůrce (dítě, mladý člověk) a v díle je uplatněn jeho tvůrčí záměr a zásah – a nejedná se např. jen o stažená data, a tedy autorské dílo jiného tvůrce. Právě hledání různých poloh současné digitální tvorby, stejně jako jejích hranic a možností patří k cílům přehlídky. Proto je také součástí přihlašovacího formuláře doprovodný text, v němž autor nebo pedagog popíše kontext vzniku díla, záměry tvůrce, příp. tematické, technické a jiné detaily podstatné pro vnímání a posuzování zaslané práce.
Počet prací nebo projektů není omezen, autory prosíme o zvážení velikosti dat, tak aby byla na jednu stranu možná jejich distribuce a import na stránky přehlídky a na druhou stranu aby díla byla v kvalitním rozlišení. Kurátoři si vyhrazují právo odmítnout díla v nízké technické kvalitě, příp. požadovat úpravu dat.
Registrovat lze práce dětí a mládeže do 26 let (včetně), vítány jsou také práce tvůrců se speciálními vzdělávacími potřebami. U účastníků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu není horní věková hranice stanovena.
Všechny zaslané práce se stanou součástí virtuální přehlídky, každý tvůrce, pedagog a kolektiv obdrží diplom, vybrané práce budou oceněny hodnotnými cenami na základě posouzení odbornou komisí.
JAK SE PŘIHLÁSIT?
Všichni zájemci o účast na přehlídce své projekty a práce přihlásí prostřednictvím webového formuláře (viz níže). Samotná data je třeba zaslat vhodným způsobem (např. přes Úschovnu) na e-mail beonthescreen@upol.cz, případně lze organizátorům zaslat vhodné nosiče (flash disky, HDD apod.).
DŮLEŽITÉ TERMÍNY:
PŘIHLAŠOVÁNÍ PROSTŘEDNICTVÍM WEBOVÉHO FORMULÁŘE:
DO 29. 2. 2024
DODÁNÍ PRACÍ V DIGITÁLNÍ PODOBĚ:
DO 17. 3. 2024
ZVEŘEJNĚNÍ PRACÍ NA WEBOVÉ STRÁNCE PŘEHLÍDKY:
V ČERVNU 2024
SETKÁNÍ ÚČASTNÍKŮ A VYHLÁŠENÍ CEN: 14. června 2024
Hlavním výstupem aktuálního ročníku přehlídky bude virtuální výstava na platformě https://www.kuv.upol.cz/be; vyhlášení oceněných tvůrců proběhne také fyzicky během vernisáže v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Pro pedagogy a žáky připravíme doprovodný kulturní program a workshopy. Ocenění účastníci získají hodnotné ceny, pedagogům nabídneme zdarma knižní tituly z produkce České sekce INSEA a KVV PdF UP v Olomouci a další drobné dárky.
Místo konání
Umělecké centrum Univerzity Palackého v Olomouci (konvikt)
Univerzitní 3–5, 779 00 Olomouc
Kontaktní osoby:
Petra Šobáňová & Sára Lipnerová (beonthescreen@upol.cz)
Adresa pro zasílání prací:
Tým:
Petra Šobáňová, Anna Boček Ronovská, Sára Lipnerová, Tomáš Arnold, Jana Musilová, Kateřina Mesdag, Pavla Baštanová, Pavla Žeravíková, Jiřina Filipi, Matěj Komínek, Alexander Ivanov, Denisa Daříčková, Kristýna Ševčíková
Těšíme se na vaši účast!
Pozvánka k účasti v českém znakovém jazyce