top of page
Obrázek autoraRedakce

Be on the Screen | Mezinárodní přehlídka digitální tvorby mladých


Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Českou sekcí INSEA a zahraničními partnery zve všechny zájemce k účasti na mezinárodním projektu Be on the Screen. Je otevřen všem zájemcům z řad mladých tvůrců, stejně jako učitelům a učitelkám výtvarné výchovy všech stupňů a typů škol a mimoškolních zařízení či edukátory a edukátorům galerií a muzeí, příp. zájmových a kulturních zařízení.




O přehlídce

Přehlídka určená dětem a mládeži do 26 let tematizuje výtvarnou tvorbu vzniklou s využitím digitálních technologií. Kromě jiného si klade za cíl přispět k reflexi posunů ve výtvarné tvorbě a výchově, k nimž dochází vlivem digitálních technologií – ať již na rovině využívaných nástrojů a tvůrčích postupů, nebo na rovině recepce a prezentace. Svá díla nebo tvůrčí projekty mohou do přehlídky přihlásit buď jednotlivci (tvůrci samotní nebo jejich zástupci), nebo celé tvůrčí kolektivy, jako jsou školní třídy či zájmové skupiny. Lze přihlásit dílčí výstupy, ale i celé projekty většího počtu autorů.



Přijímána budou pouze díla digitální povahy, tedy výtvarná díla či projekty, k jejichž tvorbě byly v nějaké míře použity počítače či mobilní zařízení a v jejichž pozadí stojí binární kód. Díla nezasílejte v hmotné podobě, přijímána a prezentována budou výhradně digitální data, a to ve všech běžných formátech. Do přehlídky tak lze zasílat např. digitální grafiku, fotografie, videa, gify, klipy, zvukové stopy, animace, filmy, webové stránky, produkty virtuální nebo rozšířené reality, softwarové produkty, hry, aplikace, dokumentace 3D tisku apod.


Podstatné je, že digitální dílo odráží autorský tvůrčí záměr (tedy není pouhou dokumentací nedigitálního díla) a v libovolné fázi tvorby je v něm využit nějaký softwarový nástroj.

Přijímána budou přirozeně díla intermediální, stejně jako díla vzniklá remixem a apropriačními postupy, podstatné je, že s digitálním nástrojem v nějaké míře pracoval sám tvůrce (dítě, mladý člověk) a v díle je uplatněn jeho tvůrčí záměr a zásah – a nejedná se např. jen o stažená data, a tedy autorské dílo jiného tvůrce. Právě hledání různých poloh současné digitální tvorby, stejně jako jejích hranic a možností patří k cílům přehlídky. Proto je také součástí přihlašovacího formuláře doprovodný text, v němž autor nebo pedagog popíše kontext vzniku díla, záměry tvůrce, příp. tematické, technické a jiné detaily podstatné pro vnímání a posuzování zaslané práce.

Počet prací nebo projektů není omezen, autory prosíme o zvážení velikosti dat, tak aby byla na jednu stranu možná jejich distribuce a import na stránky přehlídky a na druhou stranu aby díla byla v kvalitním rozlišení. Kurátoři si vyhrazují právo odmítnout díla v nízké technické kvalitě, příp. požadovat úpravu dat.

Registrovat lze práce dětí a mládeže do 26 let (včetně), vítány jsou také práce tvůrců se speciálními vzdělávacími potřebami. U účastníků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu není horní věková hranice stanovena.

Všechny zaslané práce se stanou součástí virtuální přehlídky, každý tvůrce, pedagog a kolektiv obdrží diplom, vybrané práce budou oceněny hodnotnými cenami na základě posouzení odbornou komisí.


Kontext...


Digitální technologie spolu s internetem zasáhly snad do všech oblastí našeho života a výrazně ovlivnily také umění a výtvarnou výchovu, stejně jako umělecký provoz a vnímání (audio)vizuálních komunikátů. Digitální technologie se staly předmětem oprávněného zájmu umělců, teoretiků a výtvarných pedagogů, ať již nad nimi uvažujeme jako o nástrojích, nebo spíše jako o infrastruktuře a faktoru měnícím chování lidí a celé kulturní a společenské podhoubí.


Učitelé výtvarné výchovy si v této souvislosti kladou množství naléhavých otázek. Umíme technologie ve vzdělávání používat smysluplně a tvořivě? Stávají se zdrojem skutečných inovací a obohacují možnosti uměleckého vyjadřování dětí a mládeže? Dokážeme ve výtvarné výchově propojovat rozvíjení digitálních kompetencí s rozvíjením kompetencí oborových? Nestrhávají na sebe digitální technologie přílišnou pozornost a nezapomínáme, že posláním výtvarné výchovy je rozvíjet citlivost mladých lidí a jejich schopnost vyjadřovat se uměleckými prostředky, klást si podstatné otázky a komunikovat? Nevedou nás současné softwarové nástroje k povrchnosti a nezpůsobují ústup autentické tvorby dětí a mládeže? Jak vlastně jejich tvorba s využitím digitálních technologií vypadá?


Zcela praktickým problémem je rovněž hledání optimální míry využívání digitálních technologií v edukační praxi u různých cílových skupin. Co se děje s dětmi a mladými lidmi, když grafomotorické schopnosti nejsou pro tvorbu tolik podstatné, jako dříve, a když v tvorbě není přítomen aspekt materiality? Jak se mění vztah mladých lidí k vizuální komunikaci – ale i k sobě a ke světu – vlivem sociálních médií? Jak jejich tvorbu ovlivňují nové možnosti prezentace? A co je ještě důležitější: učíme žáky a žákyně, že je třeba digitální technologie a naši interakci s nimi kriticky reflektovat?


Na tyto a další otázky je třeba hledat odpovědi, a proto vznikla idea uspořádat přehlídku digitální tvorby mladých, jež by do této důležité oborové debaty mohla významně přispět. Kromě prezentace konkrétních přístupů uplatňovaných v praxi umožní i teoretickou reflexi a dialog zúčastněných pedagogů. Podstatné je jednak do hloubky rozumět současným, stále se měnícím možnostem a jednak vnímat zájmy dětí a mládeže.


Organizátoři by rádi podnítili zájem pedagogů a mladých tvůrců o tvořivé využití digitálních technologií a motivovali je k experimentům a sdílení zkušeností z hledání nových možností výtvarné tvorby a edukace. Experimentální pedagogická praxe i její odborné uchopení a diskuse umožní žádoucí vznik a profilaci kvalitních koncepčních přístupů a metodických postupů, stejně jako kritickou reflexi aktuálních problémů.


Sdílené zkušenosti nám umožní praxi zkvalitňovat a vyhnout se slepým cestám. Využívání digitálních technologií má totiž zcela nepochybně jak své výhody, tak i rizika, na něž je třeba reagovat. Také v tomto případě platí, že v pozici pedagoga lze přijímat strategie, jež na různá rizika reagují a jež se současnými tendencemi poučeně pracují – tak aby digitální tvorba nevedla k produkci povrchních, snadných produktů, ale aby v edukačním kontextu zůstala prostředkem formování žákovy zkušenosti a nového poznání. Z této perspektivy se nezdá podstatné, jestli je k tvorbě využito klasických, nebo digitálních nástrojů, podstatné je, jestli výtvarný projev zůstává kreativní snahou o výpověď, již je možné reflektovat a nabízet druhým.


Těšíme se na vaši účast!

Jménem organizačního týmu Petra Šobáňová

Kommentare


bottom of page