ŘEPA, Karel. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. 1. vydání. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2022. 24 nečíslovaných stran. Education. ISBN 978-80-7394-944-0.
Studenti a studentky učitelství výtvarné výchovy — a nejen oni — jistě ocení nový publikační počin Mgr. Karla Řepy, Ph.D., v podobě Didaktických listů pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. Metodická a studijní publikace z pera zkušeného didaktika Karla Řepy totiž pokrývá svým obsahem, zacílením, ale také svým provedením slepou skvrnu oborové didaktiky výtvarné výchovy.
Soubor listů, jehož grafickou úpravu připravil sám autor, je tvořen klasickými i ryze aktuálními tematickými okruhy, jako jsou cíle výtvarné výchovy a kompetence výtvarného pedagoga, historie a současnost výtvarné výchovy, didaktické a metodické zdroje předmětu, ontogeneze výtvarného projevu, prostředky výtvarného vyjadřování, činnosti ve výtvarné výchově, výtvarné vyjadřování, imaginace, výtvarná experimentace, výtvarné studium skutečnosti, reflexe výtvarného projevu nebo výtvarná typologie a artefiletické a arteterapeutické přístupy.
Samostatným tématem je příprava na lekci výtvarné výchovy pokrývající problematiku strukturované přípravy, modelů vyučovacích jednotek, ale i motivace nebo základních typů vyučovacích jednotek: receptivní a expresivní. Témata byla vybrána s ohledem na oborovou bázi výtvarné výchovy a její současné trendy – a pokrývají tak základy oboru, jež by si měl osvojit každý učitel výtvarné výchovy.
Pokud jde o hodnocení obsahu, lze konstatovat, že přes svou stručnost a hutnost materiál pojímá vše podstatné, autor pracuje s relevantní literaturou a prokázal mimořádný talent na výstižné, odborně erudované – a zároveň čtivé – sumarizování základů didaktiky výtvarné výchovy s ohledem na potřeby studentů a studentek učitelství výtvarné výchovy.
Materiál je cenný také svou vnější podobou a způsobem strukturování obsahu a jeho převedení do podoby karet, jež připomínají dnes tolik populární a účinné infografiky a přehledy. Právě tato forma vyznačující se citem pro zkratku a grafické vystižení obsahu je na materiálu to nejcennější. Reaguje totiž na proměnu současné studijní a čtenářské praxe, s jejímiž převážně negativními důsledky se setkáváme na všech stupních vzdělávacího systému včetně vysokých škol. Pro nejmladší generaci je obtížné mentálně zpracovat klasická skripta a příliš podrobné odborné texty, a studenti proto často hledají oporu ve vizuálně zajímavějších, ale odborně ne vždy relevantních zdrojích. Předložený materiál v sobě snoubí obojí: odbornost i přitažlivou a přístupnou formu.
Pokud k tomu připočteme to, že autor tematické okruhy mnohokrát ověřil v praxi a reaguje na reálné potřeby studujících, držíme v rukou mimořádně zajímavý výsledek, který si najde čtenáře v široké oborové komunitě. Velmi dobře poslouží při pregraduální přípravě studentů učitelství prvního a druhého stupně základních škol, základních uměleckých škol či při vzdělávání pedagogů z praxe; využijí jej také pedagogové volného času a lektoři nejrůznějších subjektů ze sféry neformálního vzdělávání.
Obr. 1—3 Ukázky z publikace Karla Řepy
Autorka:
doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.
KVV PdF Univerzity Palackého v Olomouci
E-mail: petra.sobanova@upol.cz
The paper is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 License.
Jak citovat tento článek:
Šobáňová, Petra. 2023. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy | Recenze publikace Karla Řepy. Kultura, umění a výchova, 11(1). ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz