top of page
Obrázek autoraJolana Lažová

Editorial


Redaktorka časopisu Jolana Lažová ve svém editorialu otevírá třetí ročník časopisu Kultura, umění a výchova. Informuje čtenáře o obsahu nového čísla a o zařazení časopisu do prestižního Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

v těchto jarních dnech se do Vašich „virtuálních“ rukou dostává nové číslo našeho časopisu, v pořadí již páté. Obsahové zaměření jednotlivých článků je opět velmi rozmanité, setkáte se s texty věnujícími se tématům artefiletiky, hudby, architektury, kultury či muzejní pedagogiky. Čeká Vás také recenze knihy nebo pozvánka na zajímavou událost.


Ještě než zaměříme vaši pozornost k představení jednotlivých autorů a jejich článků, rádi bychom Vám poděkovali za Vaši přízeň. Chtěli bychom také připomenout důležitou událost, k níž došlo od vydání podzimního čísla. Náš časopis byl Radou pro výzkum, vývoj a inovace zařazen do prestižního Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice platného pro rok 2015. Z tohoto úspěchu máme skutečně ohromnou radost a všem příznivcům děkujeme za podporu našeho časopisu! Rovněž nás těší přibývající počet příznivců na naší facebookové stránce (viz https://www.facebook.com/kulturaumeniavychova?ref=hl), který se rozrůstá každým dnem. Nyní již k obsahu jarního čísla.


Jan Slavík ve svém článku Artefiletika – příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe představuje koncepci artefiletiky a bilancuje její dvacetiletou existenci. V článku se autor vrací k myšlenkovým východiskům tohoto výchovného pojetí a k historickým podmínkám, z nichž koncepce artefiletiky vyrůstala. Artefiletiku prezentuje se zvláštním ohledem k pedagogickému konstruktivismu, Broudyho myšlence filetického pojetí výchovy a k tradicím analytického přístupu v estetice anebo filozofii. Následující části textu odkrývají hlavní principy artefiletiky, věnují se analýze klíčových pojmů užívaných pro explanaci výchovných procesů v artefiletické praxi. Na závěr autor objasňuje, jak teoretické konstrukty artefiletiky mohou přispívat ke zlepšování kvality výuky ve vzdělávací praxi.


Artefiletické koncepce se týká také další článek tohoto čísla a potvrzuje tak její životaschopnost. Lucie Tikalová ve svém textu nazvaném Metoda neviditelného divadla a její využitelnost ve výtvarné výchově objasňuje, jak už sám název napovídá, výzkumnou metodu neviditelného divadla a pokouší se o její zasazení do oblasti artefileticky pojaté výtvarné výchovy. V příspěvku nás autorka nejprve seznámí s kontextem kritického výzkumu a poté představí příklad z praxe, na němž si ověřila využitelnost dané metody ve výuce výtvarné výchovy na střední škole gymnaziálního typu v Olomouci.


Teoretickou analýzu referenčního rámce výtvarné a galerijní pedagogiky prezentuje ve svém článku Petra Šobáňová. V teoretické studii se zajímá o didaktický problém vztahu mezi mateřskou disciplínou vzdělávacího oboru výtvarná výchova a pedagogickou praxí, a to v kontextu výtvarné výchovy a vzdělávacích aktivit muzeí umění a galerií. Studie otevírá dílčí teoreticko-umělecká témata a přináší rovněž didaktické posouzení proměn mateřského oboru s ohledem na pedagogickou praxi.


Další příspěvek, s názvem Písňový cyklus Petra Ebena Malé smutky, je věnován připomínce písňové tvorby významného skladatele Petra Ebena. Jeho autorka Miluše Obešlová zaměřila pozornost na jeden z jeho písňových cyklů Malé smutky (na slova Zuzany Renčové) pro střední hlas a klavír. S cílem přiblížit specifický postup autora při vyjádření nálady jednotlivých písní jsou hudebně analyzovány vybrané písně Pláč ze spánku, Láska, Chlebové drobky, Dým z cigarety a Smutný den.


Sabina Soušková přispívá článkem ze soudku architektonického. Nazvala ho Společenské funkce pomníků a zkoumá v něm funkce pomníkové tvorby ve veřejném prostoru. Pomníková tvorba patří pravděpodobně mezi nejčastější výtvarné projevy, se kterými se lze setkat na veřejných prostranstvích, a autorka předpokládá, že se tak mimo estetickou hodnotu zároveň stává nositelem různých přidaných významů a funkcí. Její studie současně sestává z reflexí zásadních příspěvků Maurice Halbwachse, Jana Assmanna a Pierra Nory k teorii kolektivní paměti.


Autorka Věra Uhl Skřivanová prezentuje ve svém příspěvku dění na Mezinárodním kongresu Mozarteum Salzburg 2015 s názvem BUKO15 – Slepé skvrny. Jejím cílem je informovat české čtenáře o tomto významném mezinárodním kongresu, který se konal 13. – 15. února 2015. Pozornost věnuje především obsahu aktuálního odborného diskurzu v německy mluvících zemích.


Recenzi s názvem Přes hranice: Komparativní studie z výtvarného oboru připravila Irena Paroubková. Autorka se kriticky zamýšlí nad knihou Věry Uhl Skřivanové „Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií“.


Ve dnech 9. – 10. února 2015 se v Brně, v prostorách Ústavu archeologie a muzeologie Filozofické fakulty MU, konalo kolokvium Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku AMG ČR s názvem V první linii. Inovativní přístupy v průvodcovské a lektorské činnosti. Podrobnou zprávu z kolokvia přináší autorka Kateřina Tomešková.


Na závěr ještě pozvánka na výtvarný seminář „Atakující obrazy“, který se bude konat ve Zlíně 24. – 26. dubna. Tuto podnětnou akci pořádá NIPOS-ARTAMA ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), Alternativou – Kulturním institutem Zlín, Muzeem jihovýchodní Moravy ve Zlíně a Krajskou galerií výtvarného umění. Jedná se o přípravný seminář k 15. celostátní přehlídce výtvarných prací dětí a mládeže s názvem „Atakující obrazy“.


Vážení čtenáři, věříme, že Vás články v jarním čísle našeho časopisu zaujmou stejně jako nás a že v nich naleznete mnoho zajímavých podnětů a inspirace. Přejeme Vám příjemné čtení.

Jolana Lažová

redaktorka časopisu Kultura, umění a výchova



Obr. 1 Časopis Kultura, umění a výchova byl Radou pro výzkum, vývoj a inovace zařazen do prestižního Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice



Jak citovat tento článek: LAŽOVÁ, Jolana. 2015. Editorial. Kultura, umění a výchova, 3(1). ISSN 2336-1824. Dostupné z: https://www.kuv.upol.cz


46 zobrazení3 komentáře

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Ostrov zítřejšího dne

Článek z pera vedoucí redaktorky objasňuje obsahové zaměření nově vznikajícího časopisu Kultura, umění a výchova a představuje čtenářům...

3 commenti


Poppy Mis
Poppy Mis
24 ago

I enjoyed reading your essay and look forward to reading more from you in the future. If you have some free time, please join me in playing a beautiful game called poppy playtime that I discovered.

Mi piace

Chandler Melanie
Chandler Melanie
12 ago

The thematic focus of the articles is again very diverse dinosaur game, featuring texts on topics such as art therapy, music, architecture, culture, and museum pedagogy.

Mi piace

sob adiet
sob adiet
12 giu

it's so close to Cancun (the city is just about an hour away dordle by vehicle), those living there have easy access to world-class medical facilities and other metropolitan conveniences.

Mi piace
bottom of page