top of page
Obrázek autoraKarin Vrátná Militká

Jakou barvu má nejdelší století? | Recenze

ŠVEC SYBOLOVÁ, Monika a JASANSKÁ, Lenka: Jakou barvu má nejdelší století? Praha: Národní galerie, 2022. ISBN: 978-80-7035-788-0

Koncem minulého roku vydala Národní galerie Praha k jedné ze svých sbírkových expozic doprovodnou publikaci pro děti od 2 do 7 let s názvem Jakou barvu má nejdelší století? Autorkami jsou edukátorka Národní galerie Monika Švec Sybolová a ilustrátorka Lenka Jasanská. Kniha byla pokřtěna ve středu 1. února 2023 a v sobotu 4. února 2023 se s autorkami uskutečnil workshop.

Dílo je členěno do 15 kapitol a zprostředkovává celkem 65 maleb a soch prezentovaných v expozici 1796–1918: Umění dlouhého století ve Veletržním paláci. Svojí koncepcí nenavazuje striktně na koncept expozice, která prezentuje více než 450 děl od 150 autorů v okruzích malby a volné plastiky Člověk, Svět a Ideje a oddílech veřejné plastiky Architektura, Pomník a Náhrobek. Jak název publikace napovídá, ústředním motivem vedoucím čtenáře knihy, případně návštěvníka expozice, je barva. Právě oněch 15 kapitol je přitažlivě definováno barevnými detaily od bílé, žluté, oranžové, růžové a červené přes fialovou, modrou, azurovou a zelenou až po hnědou, černou a šedou, které budou jistě nejen děti nadšeně a zaujatě hledat v obrazech – na stromech, ve vlnách, v oblacích, na malířských štětcích či paletách, na šatech portrétovaných nebo na květinách. V poslední pětině knihy je osm stran věnovaných pohledu na sochy a specifickou barevnost rozmanitého materiálu. Spojnice mezi expozicí a knihou je zřejmá zastoupenými díly a jejich vřazením do konkrétní tematické kapitoly, kde se vedle sebe objevují umělci odlišných uměleckých vyjádření a různých generací.

Kromě barvy vás knihou povede také detail, který budete hledat všude. Nakonec i doma. S detailem pracuje rovněž ilustrátorka Lenka Jasanská v podobě liniových kreseb, siluet jakoby vyříznutých z obrazu a kulatých vhledů evokujících mikroskop nebo dalekohled. To druhé by se dětem přímo v expozici mohlo hodit.

Autorky spoléhají na tandem rodič–potomek. Většina otázek je mířena na děti, ale současně je vybízejí k dialogu s rodičem, k pokládání dotazů, porovnávání zkušeností, ke společnému snění a k pátrání po detailech, někdy až mikroskopických. Pozorné sledování a hledání v knize ztěžuje sice kvalitní, ale stále jen reprodukce. Avšak přímo v expozici podmínky pro pátrání po detailech ideální také nejsou – díla jsou pro děti instalována příliš vysoko, jsou šetrně nasvícena a má se od nich zachovávat odstup minimálně 40 cm. To je pak kniha výhodou. Expozice nás obklopí uměním a poskytne atmosféru pro zamyšlení. Pokud obojí doplníme o sbírky on-line na webu Národní galerie https://sbirky.ngprague.cz/katalog, neunikne nám jediný malířův tah štětcem, natož zlatý kanárek z Kampy.

Obr. 1 Jakou barvu má nejdelší století, modrá

Textová část knihy je obsáhlá přesně tak akorát, aby neodváděla pozornost dětí od maleb a soch a byla jim efektivním průvodcem. Monika Švec Sybolová výstižnými a uměřenými texty motivuje čtenáře od první stránky. Vybízí k asociacím, podněcuje představivost, nezapomíná na hru a detektivní napětí. O barvách se malý/á čtenář(ka) nebo pozorovatel(ka) dozví mnohé – které barvy jsou základní a které druhotné, jak se namíchá růžová, azurová, oranžová, zelená, fialová, hnědá, šedá nebo černá; co je to odstín barev, jak vnímáme teplotu barev, jak budujeme barevnou perspektivu nebo jak účinkují v kompozici obrazu doplňkové barvy.

Barvami kniha začíná, i většina otázek stáčí čtenářovu pozornost zas a znova k barvě, ale rozhodně není pouze o barvách. Protože umění je odrazem společnosti, zachycuje historii, zobrazuje přírodu, vypráví lidské osudy, vizualizuje emoce a protože Monika Švec Sybolová je mistryně kontextu, nechybí přesný popis flóry, odkaz na pohádky i kulinářství, zkoumání živlů, zapojení smyslů a emocí a literární a hudební reference nebo třeba námořnická abeceda. Autorčinou specialitou je test, v němž budete moci prostřednictvím obrazu zkoumat sami sebe, rozehrajete si příběh hlavních postav a můžete naplánovat výlet.

Obr. 2 Jakou barvu má nejdelší století, černá

Pokud lze knize něco vytknout, jsou to tyto tři věci:

Za prvé – tři strany, jejichž text necílí na barvy – k dílu Honoré Daumiera a k závěrečné stránce kapitoly Hnědá a Šedá. Otázky jsou podnětné, ale z celkového pojetí poněkud vybočují nebo jim něco chybí.

Za druhé – části expozice 1796–1918: Umění dlouhého století – Člověk, Svět, Ideje jsou prostoupeny volnými sochařskými díly a závěrečné tři části Architektura, Pomník a Náhrobek prezentující veřejnou plastiku jsou logicky ryze sochařské. V knize Jakou barvu má nejdelší století? však kapitola o soše působí nadbytečně. Ani jeden ze čtyř uvedených sochařů (Štursa, Bílek, Myslbek, Šaloun) nefiguruje v závěrečném přehledu míst, barevném schématu ani otázkách pro vytrvalce, kteří pročetli knihu od první po poslední 152. stránku. Snaha upozornit na barevnost soch a pestrost materiálu je pochopitelná, ale i přes silné zastoupení sochařské části sbírky Národní galerie v expozici Dlouhého století by kniha na své kvalitě netratila, pokud by zmíněných osm stran neobsahovala.

A za třetí – proč se z dlouhého století stalo nejdelší století? Dobový kontext je kurátory objasněn a je zřejmý, a v případě názvu výstavy nutí k revizi událostí exponované doby. V případě publikace se dlouhé století provokativně proměnilo v nejdelší, protože autorka se nebojí extrému, a před čtenáři tak vyvstávají další otázky.

Závěrem – spoluautor zmiňované sbírkové expozice Otto M. Urban píše o knize jako o zábavné a chytré. Bezesporu. Nic není černobílé, tím méně tato kniha, a proto stojí za doplnění, že je také milá – Jakou barvu má ticho? Jakou vůni má domov? Je podmanivá – kolik jemností a drobností objevíte díky přesně cíleným výzvám v samotné knize a kolikrát je můžete znásobit zážitkem v bezpečném kontaktu s aurou originálu přímo v expozici. Je vtipná – mezi řádky.

Tak se nadechněte vůně domova a pátrejte po barvě ticha (asi až budou děti spát).

The paper is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 License.

Jak citovat tento článek: