top of page

Památková edukace v historických zahradách a parcích: Příklady dobré praxe

Obrázek autora: Michaela LetáMichaela Letá

Článek je recenzí metodické publikace

HAVLŮJOVÁ Hana & HUDEC, Petr, eds. Památková edukace v historických zahradách a parcích: příklady dobré praxe. 1. vydání. Praha: Národní památkový ústav, 2018. 283 stran. Odborné a metodické publikace; svazek 97. ISBN 978-80-7480-125-9.

 

V předchozích letech vydal Národní památkový ústav tři metodiky věnující se prezentaci a interpretaci památek zahradního umění. V knihách Způsoby prezentace památek zahradního umění[1] a Způsoby edukačního využití památek zahradního umění[2] byly představeny formy a principy tohoto úsilí, publikace Pomůcky pro realizaci edukačních aktivit v památkách zahradního umění[3] se věnovala adekvátnosti využití materiálních didaktických prostředků. Úsilí poskytnout správcům a uživatelům památek zahradního umění metodickou pomoc při prezentaci a interpretaci zahrad bylo završeno vydáním metodiky Památková edukace v historických zahradách a parcích: Příklady dobré praxe. Kniha si klade za cíl představit čtenáři příklady dobré praxe formou záznamů scénářů edukačních programů, které se uskutečnily v několika historických zahradách ve správě Národního památkového ústavu, zejména pak v kroměřížských zahradách. Prezentované zkušenosti těží z výsledků úspěšného projektu Památky nás baví,[4] na jehož výsledky navazuje nově utvořený odbor edukace a dalšího vzdělávání při generálním ředitelství NPÚ v Praze. Dále pak těží z lektorské činnosti pracovníků Metodického centra zahradní kultury v Kroměříži. Prostor byl poskytnut také pro příklady prezentace práce lektorů v Českém Krumlově a Krásném Dvoře.

 

Obr. 1 Obálka metodiky Památková edukace v historických zahradách a parcích: příklady dobré praxe autorů Hany Havlůjové a Petra Hudce


 

Náměty pro realizaci edukačních aktivit jsou v metodice členěny podle typů návštěvníků památek zahradního umění – ať už v rámci formálního, či neformálního vzdělávání. Nejčetněji jsou zastoupeny záznamy programů pro I. stupeň ZŠ, což odpovídá praxi (četnosti realizace programů pro tuto návštěvnickou skupinu) a tedy i snaze o co největší implementaci metodiky. Lze ocenit, že v metodice jsou i záznamy programů pro návštěvníky se zdravotním znevýhodněním (nevidomé, neslyšící, osoby s pohybovými obtížemi či mentálním handicapem). Učitel, lektor či muzejní pedagog z nich může při své vlastní práci vycházet a dále je rozvíjet. Uvedené příklady se díky detailnímu scénáři stávají pro čtenáře – přestože se v prostoru konkrétní zahrady či parku nenachází – velmi názornými, dobře představitelnými a uchopitelnými návody.

 

Čtenář si však může klást otázku, do jaké míry lze představované programy přenést do jiných historických zahrad a parků, než ve kterých byly provedeny. Z podstaty památkové edukace, o níž je blíže pojednáno v úvodní kapitole, to není bezezbytku možné u žádného z prezentovaných příkladů. Tak jako má každé místo jedinečného genia loci, tak má také každá cílová skupina jedinečné vzdělávací potřeby. Úkolem památkových pedagogů a lektorů je pak tyto skutečnosti respektovat a vytvářet pro každou skupinu i místo originální verzi programu nebo program původní. Společné didaktické principy, stejně jako metodické náměty a sdílení příkladů dobré praxe, jim pak slouží především jako inspirace pro vlastní tvůrčí práci. Dlouholetá zkušenost autorek a autorů zahradních programů, z níž čerpá i předkládaná publikace, pak svědčí o tom, že se tento přístup vyplácí.

 


Autorka:

Ing. Michaela Letá

Národní památkový ústav – Metodické centrum zahradní kultury v Kroměříži


 

[1] HUDEC, P., KŘESADLOVÁ, L., eds. Způsoby prezentace památek zahradního umění, Praha: NPÚ, 2015.

 

[2] HUDEC, P., KŘESADLOVÁ, L., eds. Způsoby edukačního využití památek zahradního umění, Praha: NPÚ, 2015.

 

[3] HUDEC, P., ed. Pomůcky pro realizaci edukačních aktivit v památkách zahradního umění, Praha: NPÚ 2016. 

 

[4] Projekt Vzdělávací role Národního památkového ústavu: edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví ČR byl podpořen Ministerstvem kultury ČR z Programu aplikovaného výzkumu a vývoje Národní kulturní identity (NAKI) v letech 2012–2015. Blíže viz metodické publikace HAVLŮJOVÁ, H., INDROVÁ, M. a kol. Památky nás baví 1 – 5, Praha: NPÚ 2015.

 

 

 

 

Jak citovat tento článek:

LETÁ, Michaela. 2019. Památková edukace v historických zahradách a parcích: Příklady dobré praxe. Kultura, umění a výchova, 7(1). ISSN 2336-1824. Dostupné z: https://www.kuv.upol.cz

 

3 zobrazení
bottom of page