top of page
Obrázek autoraPetra Šobáňová

Teoretická podstata muzeologie | Recenze publikace Jana Doláka

Článek je recenzí publikace DOLÁK, Jan. Teoretická podstata muzeologie. 1. vydání. Brno: Technické muzeum v Brně, 2019. 176 stran. ISBN 978-80-87896-67-9. Autor publikace Jan Dolák patří ke zkušeným autorům odborných prací pohybujících se v oblasti muzeologie a na inspirativním pomezí mezi teorií muzejního fenoménu a jeho praxí, mezi filosofií a ryze praktickými otázkami muzejní kultury. V aktuální publikaci se autor plně soustředí na důležité téma teorie muzejního fenoménu. Kromě klíčové oblasti prezentace se věnuje vývoji muzeologického myšlení a jeho současným podobám ovlivněným postmoderní filosofií a současným diskurzem oborů spadajících do širokého rámce kulturně historického dědictví a jeho interpretace.

Klíčová slova: muzeologie, teorie muzejního fenoménu, muzealizace, muzeum, teorie muzea

Autor publikace „Teoretická podstata muzeologie“ Jan Dolák patří ke zkušeným autorům odborných prací pohybujících se v oblasti muzeologie a na inspirativním pomezí mezi teorií muzejního fenoménu a jeho praxí, mezi filosofií a ryze praktickými otázkami muzejní kultury. V aktuální publikaci se autor plně soustředí na důležité téma teorie muzejního fenoménu. Kromě klíčové oblasti prezentace (viz jeho předešlá práce monograficky zpracovávající problém prezentace archeologických sbírek) se věnuje vývoji muzeologického myšlení a jeho současným podobám ovlivněným postmoderní filosofií a současným diskurzem oborů spadajících do širokého rámce kulturně historického dědictví a jeho interpretace.

Obr. 1 Přebal recenzované publikace Teoretická podstata muzeologie Jana Doláka

Lze jen přivítat, že tento mimořádně sečtělý a zcestovalý muzeolog připravil další publikační počin, v němž tematizuje např. tato dílčí témata širokého muzeologického pole: vývoj muzeologického myšlení, formování muzeologie a její vysokoškolské výuky, vztahu muzeologie a filozofie, vztahu muzea a společnosti, otázky muzeí, památek, dědictví a zachování paměti či podstatu muzejních sbírek a jejich strukturu. Stranou pozornosti autora nezůstává ani problematika muzejní komunikace, různých současných i starších koncepcí muzeologického myšlení apod.

V Dolákově pojetí je muzeologie – a vůbec samo myšlení o muzejním fenoménu – chápáno jako výzva k intelektuálnímu výkonu a k budování teoretické stavby-mraveniště na základě diskuse či polemiky. Dolák jako autor často předkládá teze různých dalších teoretiků a kriticky je hodnotí. (Už jen pro množství citovaných autorů napříč zeměkoulí je Dolákova práce nesmírně cenná jako doklad současného stavu muzeologického myšlení!). Jan Dolák si všímá jejich přínosu (ale i omylů: viz např. kritické pasáže o díle Beneše nebo úvaha nad některými Stránského poněkud „divokými“ pojmy) – a takřka sokratovsky navazuje na jejich teze; jde mu přitom o zpřesňování, o nalezení konsensu na základě kritického ověřování a reinterpretace dosavadního muzeologického poznání.

Už jen z jeho autorského stylu je zřejmé, že mu jde o sdělnost, o další pokračování teoretického diskurzu, a ne nějakého jeho neplodného cyklení – snad také proto se snaží vyjadřovat zcela jasně a pro čtenáře srozumitelně. Dolák nikde nemlží a nehalí se do vznešených floskulí – to dnes vskutku není běžné a patří to k přednostem této práce.

Na díle autora Jana Doláka lze ocenit mnohé: kromě excelentně zvládnutého a vhodně rozvinutého teoretického zázemí je to především snaha postihnout to, co je dnes aktuální, a to, co má vztah k praxi. Dolák jde sice k teoretické podstatě (jak slibuje název jeho díla), jeho teorie má však daleko k pověstné věži ze slonoviny. Naopak: řeší praktické otázky, propojuje teorii s praxí, reflektuje problémy praxe. Autor nás učí dívat se a kriticky přemýšlet – a to je také rovina díla, jež má velký potenciál k praktickému využití pro muzejníky, autory výstav, správce sbírek a samozřejmě pro studenty muzeologie a muzejní pedagogiky. Publikace si jistě najde své čtenáře nejen úzce oborové, ale i další: mezioborová aplikovatelnost autorova přístupu je nesporná a obohatí – kromě muzeologie samotné – také muzejní pedagogiku, zprostředkování kulturněhistorického dědictví nebo kulturní antropologii a další disciplíny.

Autorka:

doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.

KVV PdF Univerzity Palackého v Olomouci