top of page
Obrázek autoraBe_on the Screen

Tipy na využití umělé inteligence ve výtvarné výchově

Tento tip odkazuje na platformu Bez názvu. Nedatováno, která nabízí ucelené metodické materiály do výuky nebo pro volnočasovou tvorbu. Pracovní listy a aktivity z cyklu Ve světě umělých obrazů nabízejí starším žákům od 14 let aktivity, jež využívají generativních nástrojů umělé inteligence. Přirozeně se zaměřují především na nástroje generující obrazy, občas využívají i chat boty. Úlohy jsou koncipovány tak, aby jednak umožnily žákům ohmatat nový technologický nástroj s cílem naučit se jej ovládat a využívat pro své potřeby (to je rovina digitálních kompetencí) a jednak aby obohatily možnosti žáků výtvarně se vyjadřovat, reflektovat obrazovou kulturu a poznávat skrze tvorbu sami sebe a okolní svět (to je rovina oborových kompetencí výtvarné výchovy).



Pokud jde o zaměření na typ činností a vzdělávací obsah, aktivity vedou žáky a žákyně k pojmenovávání a vystihnutí prvků vizuálně obrazných komunikátů (bez výstižného slovního popisu žádoucí obraz nevznikne), učí je experimentovat s již existujícími obrazy, posuzovat vzniklé obrazy a zdůvodňovat svůj výběr. Žáci se také učí obrazy třídit, vybírat, redukovat jejich množství, variovat, srovnávat a posuzovat rozdíly a kvality obrazů. A konečně se učí vzniklé obrazy pozorovat a hledat odpověď na otázku, co mohou nám a dalším divákům sdělovat. Nacházíme-li v nich význam, pak je můžeme přijmout jako vlastní prostředek komunikace a sdělovat pomocí nich nějaký obsah také druhým lidem. Tomu v kurikulu říkáme ověřování komunikačních účinků a právě tyto kompetence při práci s AI uplatňujeme nejvíce. V kurikulu máme ale také pěstování smyslové citlivosti a uplatňování subjektivity. Pokud jde o smysly, při práci s umělou inteligencí trénujeme hlavně zrak, naopak haptický a jiný zážitek zcela chybí. A subjektivita tvůrce se zde sice uplatní, ale jen v minimální míře. Na tyto skutečnosti je třeba myslet, když jako učitelé a učitelky uvažujeme nad tím, zda a jakou měrou vpustit AI do hodin výtvarné výchovy. Úkol zní jasně: najít zdravou míru a nabídnout žákům takové úlohy, které je budou rozvíjet po všech stránkách. O autorkách Listy s aktivitami, grafika, stejně jako texty na této stránce, jsou dílem Petry Šobáňové a dalších pozvaných autorů. Vizuál, úvodní animace a ilustrace jsou dílem Pavly Baštanové.




Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page