top of page
Obrázek autoraKateřina Dytrtová

Udělení ceny USSEA Ziegfeld Award Petře Šobáňové

Text informuje o ocenění doc. Petry Šobáňové, Ph.D., cenou USSEA Ziegfeld Award. Uvádí několik tematických okruhů na rozhraní různých disciplín, kde lze oborovou vlivnost Petry Šobáňové dokladovat a ocenění zdůvodnit: rozhraní galerijního provozu a edukace, koncepční vedení časopisu Kultura, umění a výchova, účast v projektu IMUZA, který se zaměřil na vnímatele umění se speciálními potřebami, a aktivní organizaci dění v České sekci INSEA.


Klíčová slova: Petra Šobáňová, International Ziegfeld Award, USSEA, INSEA, výtvarná výchova, výchova uměním, ocenění, mezinárodní ocenění




Tento článek by rád informoval čtenáře časopisu Kultura, umění a výchova o ocenění doc. Petry Šobáňové, Ph.D., cenou USSEA Ziegfeld Award[1]. V roce 2020 nominovaná Petra Šobáňová v únoru 2021 toto ocenění[2] také získala. USSEA, Americká společnost pro výchovu uměním, se spolupodílela s InSEA, Mezinárodní společností pro výchovu uměním, dále s Canterbury Christ Church University a katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na pořádání virtuální mezinárodní konference. Ve dnech 12. – 15. 10. 2020 se tento projekt „Art Education in the Time of Coronavirus | Reflecting on Today, Anticipating Tomorrow“ zabýval dopadem situace pandemie koronaviru na umělecké vzdělávání. Aktuální doba, aktuální téma, společná komunikace, společné sdílení v době sociálního odloučení a společný jazyk – to jsou styčné body, které tuto akci provázely.


Klíčovou osobou v uspořádání a koncepci této akce, která výše zmíněné organizace propojila a umožnila kolegům v České republice sdílet nenadálou existenciální zkušenost napříč kontinenty, byla Petra Šobáňová. Jistě se na akci nepodílela sama, jistě bychom v úrovních rozhodování o udělení této ceny našli i oborovou spřízněnost, ale i přes tyto kontextuální, oborové a týmové souvislosti je cena udělena Petře Šobáňové. Budu-li citovat vyjádření Petry Šobáňové k udělení ceny, tento intersubjektivní nadhled je zde patrný: „…mám velikou radost, že je česká výtvarná výchova prostřednictvím INSEA viditelná. Tato cena je pro nás všechny!“


O kterých tematických švech vyplývajících z profesního úsilí Petry Šobáňové si myslím, že zdůvodňují, že se nejedná o ocenění jen „za jednorázovou akci“? Takovým „švem“ mohou být její vstupy na rozhraní různých disciplín. Petra Šobáňová oborově dlouhodobě operuje za rozhraní galerijního provozu a edukace, což je v Česku stále ještě ne úplně kvalitativně stabilizované setkání vyrovnaných disciplín: umění, kurátorského vstupu a edukace.


Obr. 1 Petra Šobáňová s plaketou USSEA; foto Tereza Hrubá



Já osobně s Petrou Šobáňovou přicházím opakovaně do kontaktu nad tématy časopisu Kultura, umění a výchova, který vede a koncepčně kotví. Cílem časopisu je podpořit, a to je druhé rozhraní, které tak Petra Šobáňová vlastně vytváří, mezioborovou komunikaci a výměnu poznatků v rozličných oblastech společenských věd. Je interdisciplinárně zaměřen do prostoru expresivních oborů (výtvarné, hudební, dramatické či literární výchovy). Pomáhá zakládat produktivní „společenství myslí“, které tak může řešit aktuální témata. Takto vedený časopis je vlastně nervem oboru, který mimo komunikace a sdílení umožňuje kritický a konstruktivní diskurs.


Petra Šobáňová je spoluautorkou publikací zaměřených na výzkum. V dlouhodobém projektu IMUZA, na němž spolupracovala, nalézáme etický přesah v rozhraní mezi zdravými vnímateli umění a těmi se speciálními potřebami. Jedná se o projekt zaměřený na podporu dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce uměleckých disciplín a v umělecké výchově na rozmanitých typech škol. Projekt řešený na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého usiluje o zasíťování těchto škol a o komplexní podporu stávajících i budoucích pedagogů.


Na závěr bych se ráda vyjádřila k zorganizování mezinárodní odborné konference Art Education in the Time of Coronavirus | Reflecting on Today, Anticipating Tomorrow. Byť je Petra Šobáňová v organizaci INSEA aktivní delší čas a mohla bych vybrat i jiné projekty, rychlost, aktuálnost a jistě i organizační nesnadnost v době pandemie jsou příkladné právě pro angažovanou volbu tématu ve ztížených podmínkách. Tuto situaci v době pandemie si dovolím metaforicky nazvat „zakřivenou plochou“, kterou nemyslím jen nemožnost se fyzicky setkávat a komunikovat obvyklými kanály, ale výrazné omezení sociálních vazeb a vytvoření zakřiveného prostoru v hlavě: z nejistoty, z uzavření se do lokálních a jistěže často tíživých osobních problémů. Touto akcí se, podle mého, Petře Šobáňové a jejím spolupracovníkům podařilo z omezení „zakřivenou plochou“ udělat téma, a tím se s ním popasovat. Můžeme uvést i koncepční důvody této volby a citovat Petru Šobáňovou: „Cítili jsme, že tato bezprecedentní situace musí být reflektována a že je nutné spojit se s ostatními, sdílet své zkušenosti a čelit problémům v široké oborové komunitě“.

Předchozí etickou a tuto oborově široce komunikující, sdílející polohu odborné vlivnosti Petry Šobáňové bych si dovolila z předchozích témat zdůraznit jako nejpodstatnější a v dnešních časech nejpotřebnější. K udělení ceny gratulujeme.




Autorka:

doc. Kateřina Dytrtová, Ph.D.

Katedra dějin a teorie umění

Fakulta umění a designu UJEP Ústí nad Labem;

Katedra výtvarné kultury

Pedagogická fakulta UJEP Ústí nad Labem

E-mail: katerina.dytrtova@ujep.cz




Award of the USSEA Ziegfeld Award to Petra Šobáňová


Abstract: The text informs about the award of doc. Petry Šobáňová, PhD. the USSEA Ziegfeld Award. It presents several thematic areas at the interface of various disciplines, where Petra Šobáňová's fieldwork can be documented and the awards can be justified: the interface of gallery operation and education, conceptual management of the journal Culture, Art and Education, participation in the IMUZA project. and active organization of the Czech section INSEA.



The paper is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 License.


[1] Edwin Ziegfeld – zakladatel International Society for Education through Art a první prezident National Arts Education Association. Jeho činnost byla od 50. let 20. století napojena na UNESCO. Ve 30. letech 20. století letech byl v USA jedním z realizátorů experimentálního a dnes již legendárního projektu Owatonna. Jeho prostřednictvím přišel Edwin Ziegfeld měnit svět a životy lidí ve městě Owatonna tím, že jim nabízel umění a umělecké aktivity, které se snažil propojit s každodenním životem komunity. Zapsal se tak do dějin reformní pedagogiky. [2]USSEA – United States Society for Education through Art. [cit. 21. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.ussea.net/ziegfeld-awards

Comments


bottom of page